Tidak lengkap penampilan ratu sehari dengan padanan veil atau layah sebagai aksesori pelengkap busana agar tampil lebih menawan. Pilihan veil yang tepat mampu meaikkan seri dan aura ratu sehari anda!

1. BLUSHER VEIL

Blusher veil jenis layah pendek dimana panjangnya jatuh tepat di bawah bahu tetapi tetap berada di atas payudara. Jenis layah ini merupakan yang popular digunakan kerana menutupi seluruh wajah sehingga membuatkan si ratu sehari tampil lebih elegan.

2. FLY-AWAY VEIL

Mempunyai banyak lapisan dan bertingkat. Dianggap kurang formal dan dan sesuai dipadankan dengan busana yang lebih ringkas. Namun, busana yang mempunyai perincian yang sarat pada bahagian punggung adalah padanan yang sesuai dengan layah jenis ini.

3. BIRDCAGE VEIL

Model layah ini agak pendek dan panjangnya hanya sampai dagu namun membingkai wajah dengan begitu sempurna. Namun begitu, ada juga yang panjangnya hanya segaris hidung bahkan mata.

4. ELBOW LENGTH VEIL

Sesuai dengan namanya, layah ini panjangnya hanya sampai ke siku dan meluas. Juga terdiri daripada sebuah lapisan tunggal atau 2-3 lapisan yang dipotong sama panjang. Gayanya lebih ringkas.

5. FINGERTIP VEIL

Salah satu model layah yang paling popular. Layah  ini melebar  hingga ke hujung jari pengantin wanita, dan cukup sesuai digayakan dengan semua jenis busana. Panjangnya yang cukup selesa membolehkan si ratu menggayakannya di acara pernikahan mahupun resepsi.

6. BALLET LENGTH VEIL

Layah jenis ini menjuntai panjang hingga meleret ke lantai. Layah  jenis ini juga menutupi hampir seluruh tubuh si ratu membentuk kesan seperti jubah. Layah ini juga sangat tepat dipadukan dengan busana pengantin tanpa ekor.

7. CHAPEL LENGTH VEIL

Layah ini dikombinasikan dengan busana pengantin yang memiliki ekor yang panjang. Memanjang menutupi hampir ke seluruh ekor gaun membuatkan si ratu kurang keselesaan untuk bergerak dengan bebas.

8. SEMI-CATHEDRAL VEIL/CATHEDRAL VEIL

Jenis veil ini memiliki panjang yang mirip dengan layah Chapel Length Veil, bezanya layah ini terdiri dari 2 juntaian panjang yang menutupi sampai ke bahagian ekor busana pengantin.

 

 

Source:http://www.karangkraf.com/mobile/tampil-cantik-dengan-padanan-veil-buat-busana-pengantin-1.616035